• Vragen over het warmtenet

    • Wat is een warmtenet?

      Een warmtenet is een lokaal geïsoleerd leidingennetwerk waar heet water doorheen stroomt. Met dit hete water kun je een huis of gebouw verwarmen. Dit water is in de meeste gevallen fossielvrij verwarmd en vervangt de cv-ketel op aardgas. Een warmtenet is ook wel bekend onder de naam stadsverwarming.

      Onze warmte komt van meerdere lokale bronnen. Denk hierbij aan restwarmte van de industrie, zoals uit een datacenter, zonne-energie en duurzame bio grondstoffen. Mogelijke warmtebronnen zijn verder nog warmte uit (afval)water en aardwarmte. Een slim groen warmtenet is een open warmtenet waar duurzamere bronnen kunnen worden aangesloten en minder duurzamere bronnen kunnen worden afgeschaald.
    • Waar komt jullie warmte vandaan?

      Een open netwerk heeft een "bronnenstrategie", waarbij het warmtenet in de loop van de jaren gebruikmaakt van meerdere duurzame warmtebronnen. Vaak is het een kip-ei verhaal. Voor de ontwikkeling van een warmtebron, zoals aardwarmte, heb je een grote afname oftewel een groot warmtenet nodig. Om uiteindelijk een groot warmtenet met aardwarmte als bron te realiseren, moet je eerst gebruik maken van andere bronnen die schaalbaar zijn. Als het warmtenet groeit, moet de hoeveelheid beschikbare warmte kunnen groeien. In de tussentijd wordt dan ook gewerkt aan de ontwikkeling van bronnen zoals aardwarmte en restwarmte uit de industrie. En kunnen deze vervolgens op het warmtenet worden aangesloten.
    • Hoe zeker is de levering van warmte?

      Warmte is een basisbehoefte en jij als afnemer wordt beschermd door de Warmtewet. Deze stelt strenge eisen aan het warmtenet en ziet toe op de levering van die warmte. In het geval van calamiteiten heeft de wet ook verplichtingen voor het warmtebedrijf. Denk hierbij aan wettelijk verplichte back-up-installaties. In het geval van een storing geldt de verplichting om die op zeer korte termijn op te lossen. 
    • Ben ik verplicht om warmte af te nemen als klant?

      Je bent niet verplicht om warmte af te nemen. De warmteafleverset heeft altijd enig verbruik door de warmhoudfunctie, maar wat je niet verbruikt (ruimteverwarming en warm tapwater), betaal je ook niet. De vaste kosten voor aansluiting, onderhoud en vastrecht betaal je wel. 
    • Heb ik vrije keuze in het aansluiten op jullie warmtenet?

      Ja, er geldt geen aansluitverplichting. Als je huurder bent, dan kiest de verhuurder op welke manier de warmte wordt geregeld. Als eigenaar van een bestaande woning kies je zelf of stem je binnen de Vereniging van Eigenaren (VvE).

      Voor nieuwbouw geldt dat nieuwbouwprojecten sinds juli 2018 niet meer op aardgas worden aangesloten. De ontwikkelaar van het project heeft de keuze uit verschillende duurzame vormen van verwarming. Op het moment dat de ontwikkelaar kiest voor een warmtenet, kopen de nieuwe bewoners een woning inclusief aansluiting op een warmtenet. De woning wordt met een warmtenetaansluiting opgeleverd.
    • Kan ik overstappen naar een andere warmteleverancier?

      Overstappen naar een andere warmteleverancier op hetzelfde warmtenet is niet mogelijk. Anders dan bij aardgas of elektriciteit brengt het lokale karakter van een warmtenet met zich mee dat er zich één leverancier op een warmtenet bevindt. In tegenstelling tot het aardgas- en elektriciteitsnetwerk is de schaalgrootte van een warmtenet beperkt door het lokale karakter. Meerdere leveranciers op één lokaal netwerk zou leiden tot inefficiëntie en daarmee hogere kosten voor de consument.

      Het niet kunnen overstappen betekent echter niet dat de warmteleverancier vrij spel heeft om bijvoorbeeld prijzen te bepalen. De consument is daarvoor beschermd door de Nederlandse Warmtewet. De maximale warmtetarieven worden jaarlijks vastgesteld door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM kan ook ingrijpen in de tarieven als een warmtebedrijf een te hoog rendement behaalt.
    • Ik kan niet wisselen van warmteleverancier. Hoe weet ik dat er geen misbruik gemaakt wordt van de situatie?

      Voor een deel van de kosten van aardgas en elektriciteit is het de laatste jaren mogelijk om van leverancier te wisselen. Dat is een vrije markt. Voor het transport en het netwerk van aardgas en elektriciteit geldt dat je niet kunt kiezen. Dat deel is gereguleerd. De gedachte is dat doordat consumenten kunnen wisselen, de marktpartijen altijd het meest gunstige aanbod aan de consument zullen willen doen en dat daardoor de prijzen laag blijven. Er zit wel een schaduwkant aan deze redenering. De afgelopen maanden zagen we dat een aantal prijsvechters failliet zijn gegaan. Consumenten werden geconfronteerd met een stijging van de kosten van honderden euro’s per maand. De lage prijzen bleken te laag om continuïteit te garanderen.

      Voor het warmtenet geldt dat je niet kan kiezen voor een andere leverancier. Maar om ervoor te zorgen dat warmteleveranciers geen misbruik maken van hun positie, controleert de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de markt. De ACM stelt maximumprijzen vast en ze controleren of de warmteleverancier niet te veel winst maken. Op deze manier is de consument er ook zeker van dat ze een prijs betalen die niet te hoog is.
  • Vragen over warmtebronnen

    • Welke warmtebronnen worden er gebruikt?

      Warmtenetten hebben een zogenaamde bronnenstrategie. Dat betekent dat het warmtenet gebruik maakt van verschillende duurzame warmtebronnen. In de zomer is een "kleine bron" voldoende en in een strenge winter moet er met een schaalbare bron extra worden verwarmd. In de loop van de tijd, als het warmtenet zich ontwikkelt, worden nieuwe en duurzamere bronnen aangesloten. Terwijl minder duurzame bronnen afgeschaald worden. Welke bronnen worden ingezet is overal anders, want dit is afhankelijk van de lokale mogelijkheden. 
    • Waarom gebruiken jullie biomassa?

      Een warmtenet heeft in de opstartfase een schaalbare bron met de wettelijk verplichte leveringszekerheid nodig. Zo'n schaalbare bron voor een warmtenet in de opstartfase is eigenlijk vrijwel altijd biogrondstof of een installatie op aardgas. Een moderne biogrondstof installatie is tegenwoordig "hybride", de installatie omvat onder andere ook zonnepanelen en een warmtepomp. 
       
      In Nederland is biomassa een gevoelig onderwerp door veel negatieve publiciteit. Maar andere duurzame bronnen zoals bijvoorbeeld aquathermie en aardwarmte vergen investeringen van vele miljoenen. Dat zou voor afnemers bij een klein warmtenet gelijk leiden tot onbetaalbare warmte. Daarom gebruiken wordt de relatief goedkope biogrondstof gebruikt om het warmtenet te kunnen ontwikkelen. Als het warmtenet voldoende omvangrijk is geworden, kunnen andere duurzame bronnen wel worden gebruikt, zonder dat klanten meer hoeven te betalen. 
    • Verbranden jullie ook bomen bij de warmteopwekking?

      De bio-energie installaties zijn NTA 8080-gecertificeerd. Dat houdt in dat alleen lokale biogrondstoffen gecertificeerd als “Better Biomass” worden gebruikt. Denk hierbij aan houtig snoeiafval, nat en uit elkaar gevallen hout, ziek hout, boomkluiten met wortels, hout dat verwrongen is door stormschade en schadelijke exoten. Materiaal dat ongeschikt is voor compost. Daar is in Nederland meer dan genoeg van. Veel materiaal is afkomstig van snoeiwerk langs wegen, spoorlijnen en openbaar groen. Ook kan biogrondstof uit bos afkomstig zijn. Daarvoor gelden strenge voorwaarden: er moet een beheerplan zijn, o.a. betreffende aanplant en er moet voldoende materiaal achterblijven t.b.v. de biodiversiteit. Er is voldoende biogrondstof beschikbaar in Nederland, zoveel dat zelfs een deel daarvan wordt geëxporteerd. 
    • Is warmte wel echt lokaal?

      Een warmtenet is echt een lokaal product waarbij gebruik wordt gemaakt van lokale warmtebronnen. In verband met warmteverlies is het niet interessant voor warmtenetten om warmte over grote afstanden te transporteren. 
    • Waarom gebruiken jullie geen waterstof?

      Waterstof is geen energiebron, maar een energiedrager. Waterstof moet worden "gemaakt" en dat kost energie. Het is daarom niet efficiënt om eerst van groene energie waterstof te maken en dan die te verbranden voor het maken van warmte. Dan kun je beter de groene energie gebruiken om een warmtepomp toe te passen. Dat is een duurzamer vorm van energieverbruik. Waterstofproductie is voor een warmtenet wel interessant, omdat bij de productie van waterstof restwarmte vrijkomt. Die restwarmte kan wel worden gebruikt als bron voor warmte van een warmtenet. 
    • Zijn zonne- en windenergie ook een mogelijkheid?

      Ook met de energie uit windmolens of zonnepanelen kan warmte worden gemaakt. Juist omdat het elektriciteitsnetwerk vol zit en bijvoorbeeld in de zomer overdag niet alle opgewekte energie op kan vangen, kan je deze goed worden omgezet in warmte. Deze warmte wordt opgeslagen in de warmtebuffer van ons warmtenet, dan kunnen mensen in de avond weer lekker warm douchen. Nadeel van alleen zonne-energie gebruiken is dat juist warmte nodig is als de zon niet schijnt. Hetzelfde geldt voor windenergie: als het niet waait heb je geen warmteopwekking. Een warmtenet alleen op deze bronnen zou maar weinig warmte kunnen leveren op koude, windstille winterdagen. En dat mag wettelijk niet, omdat een warmtenet volgens de Warmtewet altijd voldoende warmte moet leveren. 
    • Wat is aquathermie en gebruiken jullie deze bron?

      Aquathermie is warmte uit water. Dat kan oppervlaktewater zijn of een waterzuiveringsinstallatie waar rioolwater gezuiverd wordt. De officiële term daarvoor is riothermie. Als er lokaal mogelijkheden bestaan op dit gebied, is het wenselijk om deze als mogelijke warmtebron te ontwikkelen. 
    • Wat is aardwarmte en gebruiken jullie deze bron?

      Aardwarmte is momenteel op diverse plekken volop in ontwikkeling. Aardwarmte is een goede mogelijkheid om te gebruiken als bron voor een warmtenet. Maar dit kan alleen als er een groot warmtenet in de omgeving ligt. 
    • Ik heb zonnepanelen, kan ik aanhaken bij jullie collectieve zonnepanelen-project?

      Deze oplossing is mogelijk bij voldoende schaalgrootte qua zonnepanelen, zoals woningcorporaties, bedrijven en bewonerscollectieven. 
    • Gebruiken jullie restwarmte?

      Restwarmte van de industrie is een interessante mogelijkheid die zoveel mogelijk wordt benut. In de nieuwe duurzame wereld is het zaak om alle energie zo goed mogelijk te gebruiken en niet meer zo maar "weg te gooien". 
  • Vragen bij nieuwe aansluitingen

    • Wat betekent een nieuwe warmtenetaansluiting voor mijn woning?

      Een warmtenetaansluiting maakt je woning aardgasvrij. Het vervangt je huidige cv-ketel op aardgas. Daarvoor in de plaats komt er een kleiner kastje te hangen, een warmteafleverset. Vervolgens leggen wij een leiding vanuit het lokale buurtwarmtenet naar uw woning aan. In veruit de meeste gevallen verandert er verder niets aan de woning. De bestaande binneninstallatie, bijvoorbeeld de radiatoren of vloerverwarming, blijft hetzelfde. Extra isoleren is ook niet nodig, al adviseren wij dit te overwegen in het kader van duurzaamheid.  
       
      Hoe deze aansluiting er in jouw woning precies uitziet is volledig afhankelijk van het soort woning. Veel aansluitingen in nieuwere huizen krijgen een warmteafleverset in de meterkast. Maar als die te klein is, kan de warmteafleverset ook op de plaats van de cv-ketel worden geïnstalleerd. Of elders in het huis, zoals bijvoorbeeld een berging, een kelder, een garage of onder de trap. 
    • Welke aanpassingen moet ik doen aan mijn huis?

      Met een warmtenetaansluiting blijft je huidige binneninstallatie van je verwarming en je warme tapwater precies hetzelfde. Er komt wel een nieuwe leiding van het buurtwarmtenet naar je woning, deze moet naar de locatie waar de warmteafleverset wordt geplaatst. De monteurs kijken met jou naar een geschikte locatie voor de warmteafleverset en de leiding.  
       
      Als dat mogelijk is wordt gebruik gemaakt van een leiding die ondergronds door de fundering gaat en pas boven de grond komt op de plek van de warmteafleverset. Als de warmteafleverset niet in de buurt van de voordeur kan worden geplaatst, kan de leiding ook door een bestaande koof of afwerking door de woning. Plaatsing is alleen mogelijk met volledige toestemming van de woningeigenaar. 
       
      Als een huis volledig aardgasvrij wordt gemaakt, moet misschien ook het kooktoestel worden vervangen door een inductiekookplaat of keramische kookplaat. Daarnaast moet de gasmeter en de leidingen worden verwijderd. 
    • Werkt mijn huidige installatie nog wel met een warmteafleverset?

      In vrijwel alle gevallen blijft je huidige installatie gewoon werken. De warmteafleverset heeft namelijk exact dezelfde werking als een huidige cv-ketel. Het levert warmte van 70°C aan de verwarmingsinstallatie en aan de leidingen voor het warme tapwater. Je hoeft dus niets te veranderen aan je bestaande radiatoren of vloerverwarming, of aan je bestaande kranen of douches. Het systeem werkt ook met vrijwel alle slimme thermostaten. 
       
      In sommige huizen zijn er grotere, zwaardere cv-ketels of zijn er twee cv-ketels in gebruik. Ook voor warmteafleversets geldt dat er verschillende types beschikbaar zijn, waaronder types met meer vermogen. Voordat een warmtenet wordt aangesloten, komt een monteur ter plekke de situatie bekijken: een schouwing. Dat is een belangrijk bezoek, omdat de mogelijkheden in kaart worden gebracht en het misverstanden en teleurstellingen voorkomt. 
    • Zijn er leidingen zichtbaar?

      Wat er van de leidingen zichtbaar wordt, hangt af van je huidige installatie en wat je met de monteur hebt afgestemd tijdens de schouwing. Er is vrijwel altijd een nette, passende oplossing te vinden en belangrijk is om te weten dat alleen iets wordt geïnstalleerd na jouw uitdrukkelijke toestemming.
    • Wat betekent een warmtenetaanleg voor mijn tuin?

      Elke situatie is anders, maar in de meeste gevallen is het mogelijk de leiding onder het pad naar de voordeur te plaatsen. Daarvoor moeten eventuele stenen eruit worden gehaald, maar dit kan goed worden hersteld. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld door een bloemenperk of een grasveld. Dat is ook goed te herstellen. Er worden geen leidingen onder een boom gelegd en bomen worden ook niet voor de aanleg weggehaald. Soms is het mogelijk de leiding ondergronds te persen. Dan hoeft er vrijwel niet gegraven te worden.

      Ook is het goed om te weten dat onze leidingen zeer goed geïsoleerd zijn, ze geven nauwelijks warmte af na aanleg. Uw tuin zal hier in de toekomst dus ook geen hinder van ondervinden.
    • Wat zijn de kosten van een nieuwe warmtenetaansluiting?

      Elke wijk of buurt die wij aansluiten krijgt een aanbod op maat. Elke wijk is anders en daarom zijn de aansluitkosten verschillend. Het aansluiten van huizen die verder van de weg afliggen of allemaal anders zijn, is aanzienlijk duurder dan het aansluiten van rijtjeswoningen zonder oprit.

      Ook extra subsidiëring vanuit de overheid en de kosten van het materiaal van de leidingen hebben invloed op de aansluitkosten. Zodra er in een wijk of buurt plannen zijn voor een warmtenet, krijgen alle mogelijke deelnemers hiervoor een aanbieding met een kostenoverzicht. Pas als de warmtenetaansluiting wordt opgeleverd, wordt de factuur toegestuurd. Daarvoor hoeft nog niet betaald te worden.
    • Wanneer betaal ik voor de aansluitkosten?

      Pas na oplevering van de werkende aansluiting op het warmtenet wordt er een factuur gestuurd. Daarop staat het verschuldigde bedrag van de aansluitkosten. Dit wordt verstuurd naar het e-mailadres dat op de aansluitovereenkomst staat. De betaling vindt in één keer plaats. Vind je het lastig om het hele bedrag in één keer te betalen? Dan kan je overwegen om een lening met een lage rente af te sluiten bij het Warmtefonds, die je dan over een bepaalde termijn kunt aflossen.
    • Kan ik subsidie krijgen op mijn aansluiting?

      Ja. Vanuit de Rijksoverheid is er een subsidie van € 3.775,- beschikbaar voor warmtenetaansluitingen, mits de woning volledig aardgasvrij gemaakt wordt. Dat houdt in: ook uw kookvoorziening is aardgasvrij en u heeft schriftelijk bevestigd gekregen van uw aardgasleverancier dat de aansluiting en aardgasmeter verwijderd zijn. Gaat u uw woning isoleren? Ook dan kunt u overwegen om dit in combinatie met een warmtenetaansluiting te doen, want dan krijgt u een hoger percentage van alle kosten in subsidie terug.

      Subsidie aardgasvrij: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/isde/woningeigenaren/aansluiting-warmtenet
      Overige subsidiecombinaties: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/isde/woningeigenaren
    • Is er een bepaalde minimale looptijd voor nieuwe aansluitingen?

      Er zijn twee verschillende overeenkomsten. Allereerst de aansluitovereenkomst, die omvat het realiseren van de aansluiting op het warmtenet. Je betaalt voor de aansluiting bij oplevering van deze aansluiting. Komt er een nieuwe bewoner in de woning? Dan betaalt hij/zij niets voor de aansluiting, omdat deze er al ligt.

      De tweede overeenkomst is de leveringsovereenkomst. Dat is het feitelijke contract voor de warmtelevering dat je met het warmtebedrijf hebt. Deze is maandelijks opzegbaar en heeft geen minimale contractduur.

      Maar om een woning volledig van het warmtenet af te sluiten, zijn er wel kosten waarmee rekening moet worden gehouden. Immers, het leidingennetwerk en de warmteafleverset moeten worden verwijderd. De kosten die hiervoor mogen worden berekend, zijn wettelijk gemaximeerd. Je kan deze terugvinden op de website van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
    • Is de aansluitovereenkomst hetzelfde als de leveringsovereenkomst?

      Nee. De aansluitovereenkomst heeft alleen betrekking op de aansluiting op het warmtenet zelf en de daarvoor benodigde leiding die over jouw perceel loopt naar de warmteafleverset in je woning. De kosten hiervoor zijn eenmalig. Bij een overdracht naar een nieuwe eigenaar blijft de aansluitovereenkomst van kracht: het Warmtebedrijf blijft eigenaar van de leiding en de warmteafleverset.

      De leveringsovereenkomst betreft de warmtelevering aan de woning. Betaling vindt plaats op basis van een maandelijks voorschotbedrag en een jaarafrekening aan het einde van het contractjaar. Het is bovendien maandelijks opzegbaar.
    • Wat gebeurt er in het geval van tussentijds overlijden of een verhuizing?

      Bij het overlijden van de aanvragen geldt de bestaande wetgeving op het gebied van lopende overeenkomsten in het erfrecht. In het geval van een verhuizing waarbij het eigenaarschap van het perceel wijzigt, geldt artikel 3.3 van de aansluitovereenkomst.
    • Wat is een buurtwarmtenet?

      Een warmtenet bestaat uit twee delen: het primaire netwerk dat het hete water van de bron naar de wijk brengt, en het secundaire netwerk dat de warmte aan huizen levert.

      Een buurtwarmtenet is dus een secundair warmtenet speciaal voor aansluitingen op woonhuizen of voor kleine lokale zakelijke afnemers zoals een tandartspraktijk. De hoofdleiding van het primaire netwerk levert haar warmte aan een warmte-overdrachtstation. Dit is een klein gebouwtje in de wijk die het warme water in de buurt in omloop brengt. Deze buurtwarmtenetten kunnen alleen gerealiseerd worden als er genoeg deelnemers in de wijk of buurt zijn, de regel is 70% van de aanwezige woningen. Halen we dat percentage? Dan leggen we het buurtwarmtenet in de straat aan en sluiten we geïnteresseerde woningen één voor één aan.

      Aansluiten op een warmtenet is geen verplichting. Er zijn ook andere opties. Maar houd er rekening mee dat het aardgasnet uiteindelijk wordt afgesloten en je moet overstappen op een duurzaam alternatief.
    • Waarom moet 70% deelnemen?

      De aanleg van buurtwarmtenetten wordt niet vanuit de overheid gedaan, maar vanuit warmtebedrijven. Dat is kostbaar. Het betreft materiaal en arbeid omdat er graaf- en herstelwerkzaamheden moeten plaatsvinden. De warmtebedrijven moeten de kosten van de aanleg financieren, gedurende de hele tijd dat er nog geen warmte geleverd wordt. Bovendien zijn er ook kosten verbonden aan onderhoud, wettelijk verplichte back-up voorzieningen en dergelijke.
      Als er te weinig mensen meedoen in een buurt, is het aanleggen van een warmtenet te duur. Daarom is het nodig dat 70% van de huizen meedoet om dit te laten slagen. Meedoen is niet verplicht, dus het is belangrijk om samen als buurt te beslissen of jullie willen aansluiten.
    • In mijn gemeente loopt jullie warmtenet langs mijn woning. Kan ik aansluiten?

      Dat hangt volledig af van of het de leiding van het hoofdwarmtenet (primair) of het buurtwarmtenet (secundair) betreft. Consumenten kunnen niet direct aansluiten op de hoofdleiding, daarvoor zijn zowel de temperatuur en de druk te hoog. Voor zakelijke grootverbruikers kan dit wel, maar wel met een aangepaste grotere installatie.  
       
      Als er een buurtwarmtenet langs jouw woning ligt, kun je je huis wel laten aansluiten. Maar, houd rekening met de aanlegkosten voor een aansluiting. De aansluittermijn hangt af van de planning van onze aannemer. Om kosten te besparen en tijd te vinden bij de aannemers, organiseren we nieuwe aansluitingen per groep, niet individueel. 
    • Verandert de straat straks in een bouwput?

      Een warmtenet is een nieuwe infrastructuur die nog niet in de grond ligt. Die moet wel eerst aangelegd worden voordat er warmte geleverd kan worden. Bij de aanleg wordt er rekening mee gehouden dat alle woningen en aangrenzende bedrijven bereikbaar blijven. Aanleg wordt afgestemd met de gemeente en andere netbeheerders. 
  • Vragen over de warmtetarieven

    • Hoe worden de warmtetarieven berekend?

      De hoogte van het warmtetarief hangt af van kosten, met een opslag voor rendement dat nodig is om betrouwbare warmte te kunnen blijven leveren. Dit heet "kostprijsplus". De hoogte van het maximaal te behalen rendement wordt vastgesteld door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het staat warmtebedrijven vrij een lagere prijs te berekenen.
      Lees meer over Autoriteit Consument & Markt (ACM)
    • Kan ik mijn warmtetarief vastzetten?

      We begrijpen dat het fijn is om zekerheid te hebben over je energiekosten. Daarom worden de tarieven duidelijk gecommuniceerd. Deze tarieven worden jaarlijks vastgesteld op 1 januari, zodat je precies weet waar je aan toe bent en het hele jaar door hetzelfde tarief betaalt. Zelfs als de energieprijzen gedurende het jaar stijgen, hoef je je geen zorgen te maken. Het vastgestelde tarief voor warmte blijft tot het einde van het kalenderjaar onveranderd. Met de Warmtewet worden consumenten worden beschermd tegen onredelijke tarieven. In de Warmtewet staat dat het niet mogelijk is om een contract af te sluiten voor meerdere jaren.
    • Kan een warmtebedrijf zomaar de tarieven verhogen?

      Nee, in principe niet. Eenmaal per jaar, op 1 januari, wijzigen onze tarieven voor warmte. Deze blijven gedurende één kalenderjaar van kracht. Ook als de energieprijzen gedurende het jaar stijgen, blijft dit tarief het hele jaar ongewijzigd.

      Let op: In uitzonderlijke situaties, zoals de energiecrisis van 2022, is het wettelijk toegestaan om de tarieven aan te passen. Zolang het niet hoger wordt dan het maximumtarief van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
    • Wat worden de kosten voor warmte per type woning?

      Het verbruik, en daarmee de kosten, worden niet alleen bepaald door het type woning. Dit is altijd een combinatie van het gebruik en het type woning. Bij een nieuwe woning worden deze kosten ingeschat op basis van de eigenschappen van deze woning, zoals het type (rijtjeswoning of vrijstaand). Hoe langer een klant in dezelfde woning verblijft, hoe nauwkeuriger het te verwachten verbruik is en daarmee de te verwachten kosten. Isolatie heeft bijvoorbeeld veel invloed op het warmteverbruik en dat kan zelfs binnen hetzelfde type woning sterk verschillen afhankelijk van hoeveel investeringen de eigenaar gedaan heeft.
    • Hoe stelt de ACM de maximumtarieven vast?

      De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gebruikt voor het vaststellen van maximumtarieven een vaste rekenmethode. Er wordt gekeken naar de tarieven voor aardgas die de 10 grootste gasleveranciers gemiddeld berekenen, voor een standaardproduct met de looptijd van een jaar. Als de warmteprijs van het warmtebedrijf onder het ACM-maximumtarief ligt, is de conclusie dat warmte goedkoper is dan aardgas.
      Meer informatie over warmtetarieven op de website van de ACM
    • Waarom zijn de maximale tarieven van de ACM zo hoog?

      Het maximumtarief dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vaststelt is volgens het niet-meer-dan-anders-principe (NMDA). Dat betekent dat een klant met een warmteaansluiting in een vergelijkbare situatie niet meer mag betalen dan een klant met een gasaansluiting. Dat was een goed model, toen de gasprijs nog laag was. Maar nu de aardgasprijs zo hoog is, is de ACM wettelijk verplicht ook dat hoge tarief als jaarlijks ijkpunt voor duurzame warmte te nemen. Overigens is er geen wettelijke verplichting aan warmtebedrijven om ook dat hoge tarief te hanteren, ze mogen er altijd onder blijven. Het is wel goed om te weten dat de kostprijs van duurzame warmte rechtstreeks beïnvloed wordt door de hoogte van de aardgas en stroomprijzen.
    • Is een warmte vanuit een warmtenet duurder dan aardgas?

      In Nederland is de warmteprijs gekoppeld aan de aardgasprijs in de Warmtewet. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaalt elk jaar de maximale warmtetarieven op basis van het prijspeil van aardgas in december. De warmtebedrijven mogen vervolgens niet meer dan dit maximumtarief vragen, waardoor ze niet duurder kunnen zijn dan aardgas.
  • Algemene klantvragen

    • Kan ik de warmteafleverset overnemen?

      De warmteafleverset is eigendom van het warmtebedrijf. Voor service, onderhoud en vervanging betaal je maandelijks een bedrag via je voorschot. De warmteafleverset kan niet jouw eigendom worden. Het warmtebedrijf is verplicht de set in eigendom te houden om technische en veiligheidsredenen. Een slecht functionerende warmteafleverset kan gevolgen hebben voor de werking van het warmtenet.
    • Zijn de slimme warmtemeters vrij van meetfouten?

      Tot op heden zijn er bij slimme meters voor warmte geen meetfouten vastgesteld. Toch is ook een slimme meter 'techniek', en ook een slimme meter kan kapotgaan. Daarom wordt in een landelijke meterpool steekproefsgewijs geijkt. De beschreven meetfouten door slimme meters gelden dus voor slimme gas- en elektriciteitsmeters, maar zijn bij slimme warmtemeters niet aan de orde.
    • Hoe werkt de warmterekening?

      Klanten die zijn aangesloten op een warmtenet ontvangen jaarlijks een afrekening met het overzicht van het verbruik over het afgelopen jaar. Op basis daarvan wordt ingeschat wat het verbruik het komende jaar zal zijn. Daarna wordt maandelijks 1/12 deel via een voorschotbedrag in rekening gebracht.

      Elke maand ontvang je een overzicht van het verbruik in de afgelopen maand, zodat duidelijk zichtbaar is of de voorschotbedragen in de pas lopen met het bedrag dat is ingeschat. Je kan het voorschotbedrag naar boven of beneden bijstellen. Dat voorkomt dat er aan het eind van de periode moet worden bijbetaald. Sommige klanten vinden het prettig aan het eind van de periode iets terug te krijgen.

      Op het maandelijks overzicht is ook te zien wat het verbruik vorig jaar was en hoe het verbruik is in vergelijking met soortelijke woningen. Zo kan je je eigen verbruik vergelijken. Uiteraard zijn er logische verschillen per woning, bijvoorbeeld het aantal bewoners. Dat zou een reden kunnen zijn waarom het verbruik hoger of lager is, er wordt dan bijvoorbeeld meer warmte gebruikt voor douchen.
    • Hoe werkt het maandelijks voorschotbedrag?

      Het voorschotbedrag is gedurende de eerste 12 maanden gebaseerd op de vaste kosten van het warmtenet en het (variabele) verbruik van een gemiddeld gezin in een soortgelijk woningtype. Na het eerste jaar wordt voorschotbedrag afgestemd op het daadwerkelijke verbruik. Het voorschotbedrag is elke maand gelijk; in de zomer en in de winter, ook al verbruik je in de winter meer dan in de zomer. Na 12 maanden ontvang je een gespecificeerde jaarrekening, waarop zichtbaar is of je geld terugkrijgt of dat je moet bijbetalen. De tarieven voor warmte staan vast gedurende een kalenderjaar.
    • Kan ik een warmtecontract beëindigen?

      Ja, dat kan. Particuliere woningeigenaren die klant zijn van een warmtenet kunnen hun contract beëindigen en een woning laten afsluiten van het warmtenet. Het afsluiten van een warmtenet is niet gratis. Voor een offerte om af te sluiten kan je contact opnemen met het warmtebedrijf.

      De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt jaarlijks vast wat het maximale bedrag is dat warmtebedrijven voor afsluiting mogen rekenen. Klanten van het warmtenet zijn er daardoor zeker van dat ze niet onnodig te veel moeten betalen. Bij een collectieve aansluiting zoals een Vereniging van Eigenaren (VvE) of in het geval van verhuur, kun je vragen hierover stellen aan het VvE-bestuur, of aan jouw verhuurder.
    • Hoe werkt compensatie bij storing?

      Als een collectieve storing niet binnen 8 uur wordt verholpen, hebben particuliere klanten overeenkomstig de Warmtewet mogelijk recht op een vergoeding. Deze wettelijke vergoeding is bedoeld als compensatie voor het ongemak. Echter hebben warmtebedrijven vrijstelling van het betalen van compensatie bij één grote storing per jaar, mits deze binnen 24 uur is opgelost. Op het moment dat je recht hebt op een compensatie ontvang je daarover bericht van het warmtebedrijf. 
      Lees hier voor meer informatie over compensatie bij storing