Algemene klantvragen

Kan ik de warmteafleverset overnemen?

De warmteafleverset is eigendom van het warmtebedrijf. Voor service, onderhoud en vervanging betaal je maandelijks een bedrag via je voorschot. De warmteafleverset kan niet jouw eigendom worden. Het warmtebedrijf is verplicht de set in eigendom te houden om technische en veiligheidsredenen. Een slecht functionerende warmteafleverset kan gevolgen hebben voor de werking van het warmtenet.

Zijn de slimme warmtemeters vrij van meetfouten?

Tot op heden zijn er bij slimme meters voor warmte geen meetfouten vastgesteld. Toch is ook een slimme meter ‘techniek’, en ook een slimme meter kan kapotgaan. Daarom wordt in een landelijke meterpool steekproefsgewijs geijkt. De beschreven meetfouten door slimme meters gelden dus voor slimme gas- en elektriciteitsmeters, maar zijn bij slimme warmtemeters niet aan de orde.

Hoe werkt de warmterekening?

Klanten die zijn aangesloten op een warmtenet ontvangen jaarlijks een afrekening met het overzicht van het verbruik over het afgelopen jaar. Op basis daarvan wordt ingeschat wat het verbruik het komende jaar zal zijn. Daarna wordt maandelijks 1/12 deel via een voorschotbedrag in rekening gebracht.

Elke maand ontvang je een overzicht van het verbruik in de afgelopen maand, zodat duidelijk zichtbaar is of de voorschotbedragen in de pas lopen met het bedrag dat is ingeschat. Je kan het voorschotbedrag naar boven of beneden bijstellen. Dat voorkomt dat er aan het eind van de periode moet worden bijbetaald. Sommige klanten vinden het prettig aan het eind van de periode iets terug te krijgen.

Op het maandelijks overzicht is ook te zien wat het verbruik vorig jaar was en hoe het verbruik is in vergelijking met soortelijke woningen. Zo kan je je eigen verbruik vergelijken. Uiteraard zijn er logische verschillen per woning, bijvoorbeeld het aantal bewoners. Dat zou een reden kunnen zijn waarom het verbruik hoger of lager is, er wordt dan bijvoorbeeld meer warmte gebruikt voor douchen.

Hoe werkt het maandelijks voorschotbedrag?

Het voorschotbedrag is gedurende de eerste 12 maanden gebaseerd op de vaste kosten van het warmtenet en het (variabele) verbruik van een gemiddeld gezin in een soortgelijk woningtype. Na het eerste jaar wordt voorschotbedrag afgestemd op het daadwerkelijke verbruik. Het voorschotbedrag is elke maand gelijk; in de zomer en in de winter, ook al verbruik je in de winter meer dan in de zomer. Na 12 maanden ontvang je een gespecificeerde jaarrekening, waarop zichtbaar is of je geld terugkrijgt of dat je moet bijbetalen. De tarieven voor warmte staan vast gedurende een kalenderjaar.

Kan ik een warmtecontract beëindigen?

Ja, dat kan. Particuliere woningeigenaren die klant zijn van een warmtenet kunnen hun contract beëindigen en een woning laten afsluiten van het warmtenet. Het afsluiten van een warmtenet is niet gratis. Voor een offerte om af te sluiten kan je contact opnemen met het warmtebedrijf.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt jaarlijks vast wat het maximale bedrag is dat warmtebedrijven voor afsluiting mogen rekenen. Klanten van het warmtenet zijn er daardoor zeker van dat ze niet onnodig te veel moeten betalen. Bij een collectieve aansluiting zoals een Vereniging van Eigenaren (VvE) of in het geval van verhuur, kun je vragen hierover stellen aan het VvE-bestuur, of aan jouw verhuurder.

Hoe werkt compensatie bij storing?

Als een collectieve storing niet binnen 8 uur wordt verholpen, hebben particuliere klanten overeenkomstig de Warmtewet mogelijk recht op een vergoeding. Deze wettelijke vergoeding is bedoeld als compensatie voor het ongemak. Echter hebben warmtebedrijven vrijstelling van het betalen van compensatie bij één grote storing per jaar, mits deze binnen 24 uur is opgelost. Op het moment dat je recht hebt op een compensatie ontvang je daarover bericht van het warmtebedrijf. 
Lees hier voor meer informatie over compensatie bij storing